Announcement

Collapse
No announcement yet.

Asharis Don't Believe That There is a Real Distinction Between Good and Evil

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    http://islamtoday.net/bohooth/artshow-86-113964.htm
    www.call-to-monotheism.com

    Comment


    • #17
      http://www.ahlalhdeeth.com/vbe/showp...3&postcount=10
      www.call-to-monotheism.com

      Comment


      • #18
        Here is a section that also talks about how Asharis believe that it is possible for Allah to reward disbelievers and punish believers and that it could still be considered "good" if Allah willed it:

        يجوز عند الحبشي والأشاعرة أن يعذب الله الكفار..

        يزعم الحبشي أنه يجوز عقلاً أن يعذب الله المطيع الذي لم يعص لكن ذلك غير جائز شرعاً [الدليل القويم 14].

        وهذه معدودة من غرائب هذه الفرقة لأنهم يصرحون بجواز أن يعذب الله المطيعين: الأنبياء والأولياء وأن يُدخِل الكفار الجنة لأنه متصرف في ملكه، وهو لا يُسأل عما يفعل. وهذا الذي قاله هو في الحقيقة معتقد الأشاعرة.

        فقد نقل الزبيدي عن النسفي أن الأشاعرة يرون جواز تخليد الكفار في الجنة وتخليد المؤمنين في النار عقلاً وإن كان ورد الشرع بخلافه [إتحاف السادة المتقين 2/185 نظم الفرائد 30 وانظر الروضة البهية 32 – 33 إتحاف السادة المتقين 2/9].

        وقد صرّح الفخر الرازي بقول عجيب حين تناول تفسير قوله تعالى: ( إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَإِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ) [الآية 118 من سورة المائدة]، وافترض السؤال التالي: كيف جاز لعيسى أن يقول: (وإن تغفر لهم). والله لا يغفر الشرك؟ قال: « يجوز على مذهبنا من الله تعالى أن يُدخَلَ الكفارَ الجنة، وأن يُدخل الزّهاد والعبّاد النار ». قال: وقوله: ( إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ ) [الآية 48 من سورة النّساء] نقول: إن غفرانه جائز عندنا" [التفسير الكبير للرازي ص12/ 136].

        أهذه عقيدتكم الصحيحة وفرقتكم الناجية أن يسوغ في عقولكم المريضة أن يعذب الله الأنبياء والأولياء ويدخلهم النار. بينما يدخل الكفار الجنة!!!
        www.call-to-monotheism.com

        Comment


        • #19
          I find out that Asharis don't believe that there is really good and evil. What they believe to be good and evil is what Allah has said.
          "Therefore, when Allah decrees something, then with certainty that which He decrees is going to realize what is best for His Creation. Whether we accept His law as good because we define good and evil as “whatever Allah says is good or evil” or because we realize from our faith in Allah’s all-encompassing knowledge and perfection that Allah’s determination of what is good and evil is necessary in conformity with what is inherently good and evil, in the final outcome, we will arrive at the same result "

          http://en.islamtoday.net/artshow-416-2995.htm
          Last edited by aminn; 08-04-2010, 11:43 AM. Reason: found the citation.

          Comment


          • #20
            Please note the distinction between:

            - Knowing something is good or evil

            and:

            - What makes something good and evil


            Of course whatever Allah says is good would be good because He would only tell us something is good if it really was the case.
            www.call-to-monotheism.com

            Comment

            Working...
            X