View Single Post
  #21  
Old 02-16-2008, 11:20 AM
Abu Maryam Abu Maryam is offline
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 97
Default

Quote:
Originally Posted by MarijWasti View Post
The narration regarding Hazrat Isa with the addition "Ya muhammed" is not found in Bukhari or muslim or both rather it is found without this addition! The narration with this wording i.e "Ya muhammed and the rest" is found in Abu ya'laa and hakim! The chain of Abu ya'laa contains Abu Sakhr who is known for making mistakes and he contradicts what is narrated in the sahih! So this addition is shaadh! The same addition is in haakim and the chain of haakim contains muhammed bin ishaq who is a mudallis and narrates with "an" so again the narration of Hakim is weak!

Allah knows best!


Assalamu alaikum

The claimant did not say that it was in the Sahihayn with the wording "Ya Muhammad". This is what al-Haythami said in his Majma:

13813- وعن أبي هريرة قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول:
"والذي نفس أبي القاسم بيده، لينزلن عيسى بن مريم إماماً مقسطاً وحكماً عدلاً، فليكسرن الصليب، ويقتلن الخنزير، وليصلحن ذات البين، وليذهبن الشحناء وليعرضن المال فلا يقبله أحد، ثم لئن قام على قبري فقال: يا محمد، لأجبته".
قلت: هو في الصحيح باختصار.
رواه أبو يعلى ورجاله رجال الصحيح.


He declared the narrators to be that of the Sahih and the narration in the Sahih of al-Bukhari is an abridged version of what is in the Musnad of Abu Ya'la. So what do you mean that Abu Sakhr contradicts that in the Sahih when he is a narrator found in Sahih Muslim? How is his narration Shadh? Which Muhaddith said so?

Abu Sakhar is Humayd ibn Ziyad and Ibn Hajar said in al-Taqreeb (no. 1546) that he is Saduq yahim and he was opposed by Shaykhs Shu'ayb Arna'oot and Bashhar Awwad who said he is Saduq Hasan al-Hadith.

In Musnad Abu Ya'la, the one who took from Abu Sakhr was Ibn Wahb, and in Sahih Muslim there are examples of Ibn Wahb narrating from him:

- (1187) حدثني هارون بن سعيد الأيلي. حدثنا ابن وهب. حدثني أبو صخر عن ابن قسيط، عن عبيد بن جريج. قال:
حججت مع عبدالله بن عمر بن الخطاب رضي الله عنهما. بين حج وعمرة. ثنتين عشرة مرة. فقلت يا أبا عبدالرحمن ! لقد رأيت منك أربعة خصال. وساق الحديث، بهذا المعنى. إلا في قصة الإهلال فإنه خالف رواية المقبري. فذكره بمعنى سوى ذكره إياه.


70 - (2815) حدثني هارون بن سعيد الأيلي. حدثنا ابن وهب. أخبرني أبو صخر عن ابن قسيط. حدثه؛ أن عروة حدثه؛ أن عائشة، زوج النبي صلى الله عليه وسلم حدثته؛
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم خرج من عندها ليلا. قالت فغرت عليه. فجاء فرأى ما أصنع. فقال "مالك؟ يا عائشة! أغرت؟" فقلت: وما لي لا يغار مثلي على مثلك؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم "أقد جاءك شيطانك؟" قالت: يا رسول الله! أو معي شيطان؟ قال "نعم" قلت: ومع كل إنسان؟ قال "نعم" قلت: ومعك؟ يا رسول الله! قال "نعم. ولكن ربي أعانني عليه حتى أسلم".

As for al-Hakim's version it does contain an-ana of Ibn Ishaq as you said and hence it is ma'lul in the sanad:

4162 / 172 - أخبرني أبو الطيب محمد بن أحمد الحيري، حدثنا محمد بن عبد الوهاب، حدثنا يعلى بن عبيد، حدثنا محمد بن إسحاق، عن سعيد بن أبي سعيد المقبري، عن عطاء مولى أم حبيبة قال:
سمعت أبا هريرة يقول:
قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: (ليهبطن عيسى بن مريم حكما عدلا، وإماما مقسطا، وليسلكن فجا، حاجا أو معتمرا، أو بنيتهما، وليأتين قبري حتى يسلم، ولأردن عليه).
يقول أبو هريرة: أي بني أخي، إن رأيتموه فقولوا: أبو هريرة يقرئك السلام.
هذا حديث صحيح الإسناد، ولم يخرجاه بهذه السياقة.



It looks like the ziyada from Abu Sakhr is a Ziyada thiqa and i will scan up the opinion of the Salafi Muhaddith, Husayn Salim Asad from his tahqeeq of the Musnad of Abu Ya'la declaring the said sanad to be Sahih below:





NB - Shaykh Asad mentioned under no. 5877 all the other routes he knew for the alternate version in Bukhari etc, and he didn't say that the above version in the scan is Shadh or munkar with the Ziyada.

Wassalam
Reply With Quote